Omschrijving
Vaardigheden zoals samenwerken, creativiteit en zelfvertrouwen zijn minstens zo belangrijk als taal en rekenen. Het onderwijs zoekt naar manieren om inzicht te krijgen in zulke brede vaardigheden. Het liefst zonder traditionele, summatieve maar vooral zonder éxtra toetsen.
Gamebased-assessment is in dat kader een veel belovend meetconcept. Spellen hebben de eigenschap dat ze op een natuurlijke wijze gedrag triggeren. Bovendien is een spel een fijne afwisseling op bestaande toetsvormen. CitoLab onderzocht of een escaperoom-spel een geschikte manier is om de vaardigheid samenwerken formatief te evalueren. Via ontwerponderzoek zochten we antwoorden op o.a. de volgende vragen. Ontlokken de ontwikkelde opgaven voldoende observeerbaar gedrag om uitspraken te doen? Wat is de perceptie van docenten en leerlingen ten opzichte een spel als meetinstrument van samenwerken? Aan welke ontwerpeisen moet het spel voldoen en welke eisen stellen docenten en leerlingen aan het spel als meetinstrument?
Downloads
Preview
Opname
- Inclusief:
- Sessieopname
- Presentatie