Game on! De ervaring met motivatie-aspecten van gamification bij Maatschappijleer

Lucelle Comvalius

Omschrijving

Onder gamification verstaan we het toepassen van spelvormen in een non-game context. Buiten het onderwijs kwam dit voor 2000 al vaak voor. Denk aan het winnen van prijzen als je interactief vanaf de bank met de mobiel in de hand reageert op een prijsvraag of de traptreden die een vrolijk muziekje maken om ons te motiveren vaker de trap te nemen. In het onderwijs weten we ook al heel lang dat spelen goed is voor de ontwikkeling van het het kind en toch speelden we steeds minder naarmate de leerlingen ouder werden. In deze presentatie gaan we aan de hand van mijn onderzoek ‘ Game over?’ kijken naar hoe je als docent effectief gebruik kunt maken van de motivationele effecten van gamification in de klas. We gaan kijken welke spelelementen onmisbaar zijn en welke do’s and don’ts je goed in de gaten moet houden zodat leerlingen met een glimlach kunnen blijven zeggen: ‘Game on!’

Directeur
Waldorf aan de Werf
Lucelle Comvalius (LvhJ 2019), is directeur van de interculturele vrije basisschool Waldorf aan de Werf . Hiervoor doceerde zij aan de TeachersCollege, de vakken civics & diversity en deed zij onderzoek naar diversiteit en inclusie op de werkvloer. Daarvoor was zij bijna 25 jaar docente maatschappijkunde op het vmbo en burgerschap aan het mbo waarbij zij gamification inzette om de motivatie te vergroten. Met haar onderzoek naar de motivationele aspecten van gamification, won zij in 2015 de Gelderse Onderwijsprijs. Naast haar werk spreekt zij met Hasse van Nunen (Klassen) over kansenongelijkheid , is zij bestuurslid bij Bekijk ‘t en Leraren van het Jaar en behoort zij tot de RVT van de stichting Petje af!
Ga naar de bovenkant