Docent citizenship, civics en diversity
Windesheim

Lucelle Comvalius

Lucelle Comvalius (LVHJ 2019), is als docente verbonden aan het TeachersCollege, een innovatieve lerarenopleiding aan Windesheim waar zij de vakken citizenship, civics en diversity doceert en onderzoek doet naar diversiteit en inclusie op de werkvloer. Hiervoor was zij bijna 25 jaar docente geschiedenis en maatschappijleer op het vmbo en burgerschap aan het mbo waarbij zij gamification inzette om de motivatie te vergroten. Met haar onderzoek naar de motivationele aspecten van gamification, dat aan deze manier van werken ten grondslag lag, won zij in 2015 de Gelderse Onderwijsprijs. Naast haar werk voor de klas is zij ambassadeur van Leraar24 en Baan van het leven en is zij bestuurslid bij Bekijk het!

Expertise: Gamifiaction, diversiteit en inclusie

Sessiearchief

,

Omschrijving

Bij de warme overdracht valt je oog op het dossier van die ene leerling. Niet vanwege de scheiding, dyslexie of autisme. Deze leerling staat op het punt een van zijn belangrijkste personen in zijn leven te verliezen: zijn moeder is ongeneeslijk ziek .. en wat dan? Wat kan ik als docent doen? Wat wordt er van mij verwacht? Hoe kan ik deze leerling genoeg tijd en aandacht geven, terwijl er ook nog genoeg andere leerlingen in de klas zitten met ieder zo hun eigen extra ondersteuningsbehoeften? Afscheid nemen als gevolg van de dood hoort bij het leven en overkomt helaas ook veel jonge leerlingen en toch is daar nog te weinig aandacht voor en heeft nog niet elke school een specialist op dit gebied waardoor de leerkracht er vaak alleen voor staat.

In deze workshop nemen we jullie mee in het toegepaste onderzoek van Joyce Vermeulen naar rouwbegeleiding en delen wij welke helende rol jij kunt hebben als leerkracht.

Downloads

Omschrijving

Onder invloed van het ontstaan van de MeToo-beweging in 2017, het Voice-schandaal en de fine-art foto’s van Marc Overmars werden we ons bewuster van ons gedrag op de werkvloer en ontstond er een heuse zoektocht naar welk gedrag nu wel of absoluut niet toelaatbaar was. Begroet je elkaar met een zoen bij de nieuwjaarsborrel of niet? Zeg ik dat iemand er mooi uitziet of niet? Kan ik dit grapje maken of niet?

Uit een peiling van het fors aantal toegenomen meldingen van grensoverschrijdend gedrag, uitgevoerd door de Landelijke Vereniging van Vertrouwenspersonen (LVV) bleek echter dat de meldingen niet voornamelijk om seksueel ontoelaatbaar gedrag (11%) ging maar om intimidatie (56%). Intimiderend gedrag valt onder pesten maar wat is nu eigenlijk pesten? Waarom doen mensen dit, wat zijn de gevolgen en het allerbelangrijkste: wat kun je ertegen doen?

,

Omschrijving

Veel leerkrachten komen in hun werk situaties tegen die hun professionaliteit (negatief) beïnvloeden en ervoor zorgen dat ze vanuit ego handelen. Wij noemen dat Ego-Professionaliteit. Je handelen lijkt professioneel, maar wordt feitelijk gestuurd door je ego. Je reageert dan niet vanuit wie je werkelijk bent of vanuit je beroepshouding, maar je maakt de situatie op de een of andere manier persoonlijk. Qua gedrag ben je bezig met controle en vermijding. Dit is uitermate vermoeiend en geeft stress.
Zolang ons ego (bewust of onbewust) een woordje meespreekt in ons handelen, lopen we meer risico op onevenwichtig functioneren met als ziekte, langdurig uitval of zelfs het beroep verlaten als eindresultaat. Ben jij je bewust van jouw ego en hoe bewust sta jij voor de klas?

Downloads

Omschrijving

Onder gamification verstaan we het toepassen van spelvormen in een non-game context. Buiten het onderwijs kwam dit voor 2000 al vaak voor. Denk aan het winnen van prijzen als je interactief vanaf de bank met de mobiel in de hand reageert op een prijsvraag of de traptreden die een vrolijk muziekje maken om ons te motiveren vaker de trap te nemen. In het onderwijs weten we ook al heel lang dat spelen goed is voor de ontwikkeling van het het kind en toch speelden we steeds minder naarmate de leerlingen ouder werden. In deze presentatie gaan we aan de hand van mijn onderzoek ‘ Game over?’ kijken naar hoe je als docent effectief gebruik kunt maken van de motivationele effecten van gamification in de klas. We gaan kijken welke spelelementen onmisbaar zijn en welke do’s and don’ts je goed in de gaten moet houden zodat leerlingen met een glimlach kunnen blijven zeggen: ‘Game on!’

Omschrijving

Onder gamification verstaan we het toepassen van spelvormen in een non-game context. Buiten het onderwijs kwam dit voor 2000 al vaak voor. Denk aan het winnen van prijzen als je interactief vanaf de bank met de mobiel in de hand reageert op een prijsvraag of de traptreden die een vrolijk muziekje maken om ons te motiveren vaker de trap te nemen. In het onderwijs weten we ook al heel lang dat spelen goed is voor de ontwikkeling van het het kind en toch speelden we steeds minder naarmate de leerlingen ouder werden. In deze presentatie gaan we aan de hand van mijn onderzoek ‘ Game over?’ kijken naar hoe je als docent effectief gebruik kunt maken van de motivationele effecten van gamification in de klas. We gaan kijken welke spelelementen onmisbaar zijn en welke do’s and don’ts je goed in de gaten moet houden zodat leerlingen met een glimlach kunnen blijven zeggen: ‘Game on!’

Ga naar de bovenkant